top of page

Interview met Arnaud Hermesse, Chief Retail Officer bij de Nationale Loterij over het nieuwe vergoedingsmodel

Foto van schrijver: ProdipresseProdipresse

Het nieuwe vergoedingsmodel versterkt de band met de verkooppunten. Meer eenvoud en transparantie, en een betere beloning voor de inspanningen.

Photo d'Arnaud Hermesse

Sinds de invoering van het nieuwe vergoedingsmodel van de Nationale Loterij zijn de doelstellingen grotendeels behaald. In het kader van een sterk partnerschap met de Nationale Loterij kunnen verkooppunten meer dan ooit zelf de accenten leggen op de elementen die zij belangrijk vinden. Ze kunnen bovendien hun resultaten veel beter opvolgen en uiteindelijk hun basiscommissie van 4,5% verdubbelen. De aanvullende commissie die wordt toegekend voor de aanwezigheid van de Loterij in het verkooppunt, de zichtbaarheid van de spellen en de campagnes van de Nationale Loterij, is zelfs vertienvoudigd.

 

Waarom werd het vergoedingsmodel van de verkooppunten in 2023 aangepast?

Arnaud Hermesse (Chief Retail Officer): Het is de taak van de Nationale Loterij om een duurzame commerciële strategie op lange termijn te ontwikkelen om haar activiteiten te verzekeren en haar winsten te blijven terugstorten aan de samenleving door steun te verlenen aan talloze culturele, sportieve, sociale en wetenschappelijke goede doelen. De partners van de Nationale Loterij, en perswinkels in het bijzonder, staan ook voor tal van nieuwe uitdagingen. Uit de laatste tevredenheidsenquête bij onze partners bleek duidelijk dat slechts een derde van de verkooppunten tevreden was met het bestaande vergoedingsmodel. Daarom was het logisch om het mechanisme te herzien en een model voor te stellen dat partners beloont voor hun inspanningen om hun samenwerking met de Nationale Loterij verder te ontwikkelen.

 

Wat zijn de onderdelen van deze nieuwe vergoeding?

Arnaud Hermesse: Naast een basiscommissie van 4,5% (die behouden blijft), kunnen verkooppunten in het nieuwe vergoedingsmodel extra commissies ontvangen door de gestelde doelen in drie hoofddomeinen te bereiken. Hierdoor kan het verkooppunt tot 9% commissie behalen.

 

Deze drie domeinen zijn:

  1. Commercieel: dit betreft de evolutie van de omzet op trekkings- en krasproducten;

  2. Zichtbaarheid: de zichtbaarheid in het verkooppunt, bestaande uit permanent zichtbaarheidsmateriaal en tijdelijk zichtbaarheidsmateriaal voor reclamecampagnes op de spellen;

  3. Partnerschap: de samenwerking tussen de Nationale Loterij en de verkooppunten, die elk kwartaal omvat:

  4. Connecties met Lonet (het interne communicatieplatform tussen verkooppunten en de Nationale Loterij);

  5. Publicaties of acties voor onze spellen op hun Facebookpagina;

  6. Het aantal scans door spelers met de Nationale Loterij Clubkaart;

  7. Het gebruik van de app van de Nationale Loterij door spelers om hun spelbiljet te controleren;

  8. De deelname aan e-learningmodules op Lonet.

 

Voor elk van de drie activiteitsdomeinen kan een extra commissie van 1,5% worden behaald, verdeeld over vijf sterren die specifieke doelstellingen vertegenwoordigen (elke ster is 0,3% waard). Als de 15 sterren worden behaald, kan het totale vergoedingsbedrag oplopen tot 9%.

 

Hoe kunnen partners op de hoogte blijven van hun eigen prestaties?

Arnaud Hermesse: Elk kwartaal worden de doelstellingen gecommuniceerd. Verkooppunten kunnen de vooruitgang in de 3 activiteitsdomeinen volgen op de hoofdpagina van Lonet door rechts op de knop "Doelstellingen en Resultaten" te klikken.


Het tabblad "Home" toont de resultatenoverzichten voor de domeinen "Commercieel" (in blauw), "Zichtbaarheid" (in geel) en "Partnerschap" (in groen). Het tabblad "Sales" vermeldt de evolutie van de verkoop per spel, vergeleken met dezelfde periode van het vorige jaar. Het tabblad "Commission" registreert de commissie die door het verkooppunt zal worden ontvangen op basis van de te behalen doelstellingen. Tot slot vermeldt het tabblad "Targets" de doelstellingen voor het volgende kwartaal.

 

 

 

Welk oordeel kan er na acht maanden worden gegeven over de nieuwe vergoeding?

Arnaud Hermesse: De doelstellingen die hebben geleid tot de herziening van de vergoeding zijn zeker bereikt:

  1. De structuur van de vergoeding is vereenvoudigd;

  2. De transparantie is toegenomen;

  3. Verkooppunten bepalen zelf waar ze zich op willen richten om extra commissies te behalen;

  4. Elk verkooppunt kan op elk moment de vooruitgang volgen ten opzichte van de gestelde doelen.


Welke verkooppunten presteren het best?

Arnaud Hermesse: Het is duidelijk dat de partners die de meeste inspanningen leveren in de drie domeinen, profiteren van een hogere commissiegraad. We zien ook dat de sector "Pers" de hoogste gemiddelde commissie behaalt.


60% van de onafhankelijke perswinkels hebben hun werkelijke commissiegraad zien stijgen en 9% van de onafhankelijke perswinkels heeft een commissie die vrijwel stabiel is gebleven.

Deze werkelijke commissiegraad bedroeg gemiddeld 6,71% in 2022 (dat wil zeggen vóór de invoering van het nieuwe vergoedingsmodel). Dit percentage is gestegen tot 7,10% tijdens de eerste twee kwartalen van de toepassing van het nieuwe model.


Het zijn duidelijk de perswinkels die de grootste vooruitgang boeken van alle sectoren.

 

Hoe ziet u de evolutie van de zichtbaarheid van de Nationale Loterij-spellen in de retail?

Arnaud Hermesse: We kunnen met trots melden dat het volledige netwerk dat de spellen van de Nationale Loterij verkoopt, heeft geprofiteerd van de invoering van de nieuwe zichtbaarheid. In totaal gaat dit om zo'n 55.000 zichtbaarheidselementen verspreid over heel België, waarvan 40% in de sector "Pers". Boekhandels blijven de favoriete partner van de Nationale Loterij. Dit is vrij logisch, aangezien zij als specialisten fungeren voor de verkoop van onze spellen. Het is dus ook normaal dat de Nationale Loterij een prominente visuele aanwezigheid heeft in deze verkooppunten. Deze realiteit wordt ook weerspiegeld in de investering die de Nationale Loterij doet voor de sector "Pers", met een gemiddelde van ongeveer €4.000 per winkel, wat 3,5 keer hoger ligt dan de investering in andere soorten activiteiten.

 

Heeft dit ook een positieve invloed gehad op de kwaliteit van het partnerschap tussen de Nationale Loterij en haar verkooppunten?

Arnaud Hermesse: De impact op het partnerschap tussen de Nationale Loterij en haar verkooppunten, en vooral de boekhandels, is positief gebleken.


We zien onder andere een vaker raadplegen van Lonet en een betere opvolging van de e-learningmodules. Bovendien hechten onze partners meer belang aan het stimuleren van het gebruik van de Clubkaart van de Nationale Loterij door hun spelers. Verder werd meer dan een kwart van de spelbiljetten die in de verkooppunten werden uitgegeven, door de spelers gescand in de app van de Nationale Loterij om hun winst te controleren. Tot slot is het aantal publicaties van reclameberichten op de Facebookpagina's van onze partners geëxplodeerd, met meer dan 10.000 publicaties per maand!

 

Het nieuwe vergoedingsmodel biedt talrijke mogelijkheden om extra commissies te verdienen. Wat is de beste manier voor een verkooppunt om de omvang van dit aanbod te benaderen om zijn inspanningen en commissies te maximaliseren?

Arnaud Hermesse: Elk verkooppunt werkt samen en levert inspanningen door de domeinen te kiezen waarop het zich wil concentreren. In de drie aangeboden activiteitsdomeinen heeft de partner de vrijheid om de elementen te kiezen waarin hij wil investeren om zijn commissies te verhogen. Het delen van advertenties op de Facebookpagina van zijn verkooppunt, het aanmoedigen van klanten om de app van de Nationale Loterij te gebruiken om hun winsten te scannen of het installeren van de volledige zichtbaarheid zoals aanbevolen door de Nationale Loterij zijn slechts enkele voorbeelden van de hulpmiddelen om de omzet en commissies te laten groeien. Het aantal behaalde sterren is evenredig met de mate van samenwerking tussen de verkooppunten en de Nationale Loterij, in een transparante en win-winsituatie. De partner kan al aanspraak maken op een commissie die gemiddeld gelijk is aan die van het vorige model door 7 sterren te behalen. Het behalen van 11 of 12 sterren is een zeer goed resultaat. De commerciële verantwoordelijken staan altijd klaar om samen met de partners na te denken over manieren om hun potentieel te maximaliseren.

Commentaires


Les commentaires ont été désactivés.
bottom of page